بازاریابی محتوا

استراتژی محتوا چیست؟

در این مطلب از مجله آموزش تبلیغات و بازاریابی به موضوع استراتژی محتوا چیست؟ میپردازیم که در دسته مطالب بازاریابی محتوا قرا میگیرد.

ویژگی‌ها

محتوای شما به چه فرمی است و چگونه به مخاطبان نمایش داده می‌شود؟ آیا در بین شان محتوای ویدئویی وجود دارد؟ آیا از تصاویرِ گویا و چشم نواز استفاده می‌کنید؟ از اینفوگرافیک چطور؟ آیا این محتوا برای سئو بهینه‌سازی شده است؟ آیا مواردی مانند تگ عنوان، توضیحات متا، تیتربندی و … برای آن ها استفاده شده است؟

مرحلۀ 3: اضافه کردن معیارهای مهم در موفقیت

هنگامی که همۀ این موارد را بررسی کردید، می توانید معیارهای موفقیت را برای هر کدام از پُست ها اعمال کنید. این معیارها بر اساس اهدافِ استراتژی شما متغیر هستند، اما فهرست زیر می‌تواند شروع کار را برایتان راحت‌تر کند.

  • ترافیک
  • معیارهای مشارکت (زمانی که در وب سایتتان صرف می شود، تعداد صفحاتی که مشاهده می شود)
  • به اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی
  • تبدیل کاربر به مشتری

همۀ این اطلاعات را در یک جا دارید؟ چه عالی! قسمت سخت کار تمام شده است و تازه قسمت هیجان انگیزه ماجرا شروع شده است!

به دنبال افزایش فروش چندبرابری هستید؟

ما به شما کمک می‌کنیم با تبلیغات گوگل و کمترین هزینه در رتبه‌های اول گوگل قرار بگیرید.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.

تبلیغات گوگل ادز

021-41897070داخلی 2

مرحلۀ 4: آنالیز داده‌ها برای یافتن الگوها

در این مرحله باید به دنبال الگوهای رفتاری باشید که برایتان موفقیت آمیز بوده اند تا بتوانید دیگر مطالب خود را بر اساس آن‌ها ارتقا دهید. فراموش نکنید در بین مطالب شما خلاء‌هایی نیز وجود دارد به این معنی که برخی اوقات محتوایی که احتیاج دارید در وب سایت‌تان وجود ندارد.

آیا برای هر ابزاری که در وبلاگ خود معرفی کرده اید یک پُست مجزا دارید؟ آیا مطالب شما تنها برای افراد متخصص نوشته شده اند؟ تا به حال فکر کرده اید شاید مخاطبان تان افرادی مبتدی باشند که می‌خواهند از تجربیات آدم‌های با تجربه استفاده کنند؟ بررسی و طبقه بندی مطالب سایت بر اساس کیفیت به شما بینش جدیدی نسبت به مطالب و کاربرانتان خواهد داد. به این ترتیب شما نقاط قوت و ضعف مطالب وبلاگ خود را خواهید شناخت.

آنالیز و بررسی داده ها برای یافتن الگو در محتوا

برای انجام این کار توصیه می‌کنیم از «جدولِ محوری» (Pivot Table) در اِکسل استفاده کنید. Pivot Table ابزار بسیاری مناسبی برای آنالیز کردن چنین اطلاعاتی است. این ابزار به شما امکان می‌دهد تا داده های طولانی و حجیم را با یکدیگر مقایسه نمایید. نرم افزار Excel یا Google Spreadsheet قسمت سخت کار را انجام خواهد داد و در نهایت فهرستی از میانگینِ ترافیک هر موضوع یا دسته‌بندی را در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین، ابزار گوگل آنالیتیکس هم می‌تواند اطلاعات دقیقی از محتوای سایت را در اختیارتان قرار دهد.

تعیین اهداف

هنگامی که شما چشم انداز خود را برنامه‌ریزی کردید و آن را با روند فعلی تولید محتوای خود بررسی نمودید، باید روش‌هایی را پیدا کنید تا بتوانید خلاء موجود در محتوای وب‌سایت خود را پُر کنید. پُر کردن خلاء به معنی تعیین اهداف برای محتوایتان است. اهداف خود را به درستی تدوین و فهرست‌بندی کنید تا پر مفهوم، قابل اندازه‌گیری و به روز باشند. اهداف تان باید به شکلی انتخاب شوند که از طریق تولید محتوا قابل دست‌یابی باشند.

چگونه با تدوین استراتژی محتوا سایت خود را تکان دهیم؟حتما بخوانید: چگونه با تدوین استراتژی محتوا سایت خود را تکان دهیم؟

برای مثال، قرار گرفتن در رتبۀ یک گوگل برای کلمه کلیدی «لباس عروس» هدفی است که نه تنها به نویسندگان سایتتان، بلکه به تلاش‌های متخصصان سئو نیز بستگی دارد. هدفِ بهتر این است که محتوایی جامع دربارۀ «نحوۀ تهیه و دوخت لباس عروس» تولید و منتشر کنید.

با کمی جستجو در اینترنت مطمئناً مطالب بسیاری دربارۀ تعیینِ اهدافِ تجاری پیدا خواهید کرد. این مقالات همۀ مراحل تعیینِ هدف، از یافتن انگیزه تا برندسازی را توضیح داده‌اند. به شما توصیه می‌کنیم 3 یا 4 اهداف محتوا محور برای استراتژی بازاریابی محتوای خود تعیین کنید.

سبک کاری خود را با شخصیت برند تجاری تان هماهنگ کنید

سبک و سیاق (استایل) خود را با شخصیت برند تجاری خود هم تراز کنید

استراتژی محتوای خود را در یک فایل نوشتاری، مستند کنید. این فایل می‌تواند محل بسیار خوبی برای نوشتن قوانین کلی برند تجاری و سَبک کاری شما باشد.

با توجه به حجم کاریِ استراتژیِ خود می‌توانید برگه ای ایجاد کنید و در آن به نویسندگان وب‌سایت خود یادآور شوید در چه قسمت‌هایی بهتر است نام برندتان را پر رنگ کنند، در چه جایی از علائم نگارشی مناسب استفاده کنند و همواره به یاد داشته باشند که لحنِ متن باید به گفتار نزدیک باشد.

همچنین، این فایل‌های راهنما می توانند نمونه ای از یک استراتژی کامل باشند که در آن به نحوۀ استفاده از نام برندها و علائم تجاری اشاره شده است. در واقع در این نوع دستورالعمل، همه چیز از نحوۀ برخورد با مخاطبان تا نگارش صحیحِ مطالبِ وبلاگ نشان داده شده است.

به شما توصیه می‌کنیم در این فایلِ راهنما تنها نکات و موارد مهمی را که نیاز دارید یادداشت کنید. اگر روزی تمام کارمندان شما از دفتر کارتان استعفا دهند، آیا برایتان مهم است که نویسندگان بعدی که استخدام می‌کنید به علائم تجاری شما احترام بگذارند؟ مسلماً بله.

آیا کسی اهمیت می‌دهد شما ترجیح می‌دهید به جای کلمه «بلیت»، واژۀ «بلیط» را استفاده کنید؟ مطمئناً استفاده از یکی از این دو واژه نه تنها به شما، بلکه به نوع تجارت و مشتریانتان نیز بستگی دارد.

چگونه استراتژی محتوا خود را مستند کنید

یک استراتژی بازاریابی محتوا باید مانند یک دفترچه راهنما قابل فهم و مختصر باشد. در این استراتژی می‌بایست همۀ احتمالات و اساس استراتژی خود را توضیح دهید. اما این توضیحات باید به شکلی باشند که همۀ افراد (به خصوص نویسندگان و استراتژیست های تازه کار) یک ماهِ کامل را صرف خواندن استراتژی محتوای شما نکنند. همچنین، همۀ این توضیحات باید ساده و مختصر باشند تا خوانندگان پس از مطالعه، متوجه موضوع کلی آن شوند.

نکتۀ حرفه ای:

خلاصه ای از استراتژی بازاریابی محتوای خود ایجاد کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا استراتژی خود را راحت‌تر با تصمیم‌گیرندگان شرکت در میان بگذارید. یکی دیگر از مزایای خلاصه‌نویسی استراتژی این است که اگر در حین روند کار سوالی برایتان پیش بیاید می توانید برای یافتن پاسخ سریعاً به آن مراجعه کنید.

شاید مهم ترین قسمتِ موجود در مستند سازیِ «استراتژی بازاریابی محتوا» این است که محتوای اسناد شما باید انعطاف پذیر باشند. ویژگی انعطاف پذیریِ محتوا زمانی به شما کمک می کند که متوجه می شوید یکی از اهداف انتخابی تان، غیر قابل دست یابی است. در اینجاست که باید تصمیم بگیرید آیا می خواهید این هدف را پشتیبانی کنید و برای رسیدن به آن تلاش کنید یا اینکه می خواهید نقش محتوای خود را مجدداً ارزیابی کنید؟

تا زمانی که بتوانید استراتژی خود را به راحتی بروزرسانی کرده و در دسترس کارکنان خود قرار دهید، فرقی نمی‌کند از Google Doc یا هر نرم افزار دیگری برای نوشتن آن استفاده می‌کنید.

اگر سوالی در زمینه بازاریابی محتوا برایتان پیش آمده است یا ما نکته‌ای را در مطلب خود فراموش کرده‌ایم خوشحال میشویم که آن را با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا