بازاریابی اینترنتی

کامل‌ترین راهنمای اینفلوئنسر مارکتینگ

در این مطلب از مجله آموزش تبلیغات و بازاریابی به موضوع کامل‌ترین راهنمای اینفلوئنسر مارکتینگ میپردازیم که در دسته مطالب بازاریابی اینترنتی قرا میگیرد.

می‌خواهم اعتراف کنم که به حرف یک اینفلوئنسر گوش دادم! نیکو دوست من بود اما حالا یک اینفلوئنسر شده؛ مثل من زبان تدریس می‌کرد. یکبار عکس گوشی سامسونگ جدیدش را با هشتگ #WithGalaxy گذاشته بود. همین هشتگ و تصویر برای تاثیرگذاری روی من کافی بود. چون روزی که می‌خواستم گوشی جدیدی بخرم یاد او افتادم و گوشی سامسونگی که او خریده بود را خریدم.

من از اینکه به حرف نیکو گوش دادم کماکان راضی‌ام 🙂

اینفلوئنسر

مخاطب‌های شما هم درست مثل من منتظر هستند که اسم برند شما را از زبان اینفلوئنسر محبوب‌شان بشنوند.

در این مقاله باهم یاد می‌گیریم که:

  • دقیقاً به چه کسی می‌گویند اینفلوئنسر؟
  • چه اهمیتی دارد و بایدها و نبایدهایش چه هستند؟
  • اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

خب حالا اینفلوئنسر یعنی چی؟

به زبان بسیار ساده، اینفلوئنسر یا همان فرد تأثیرگذار، کسی است که مردم یا بخشی از افراد او را می‌شناسند، دوستش دارند و از حرف‌هایش تأثیر می‌پذیرند.

این فرد دقیقاً همان کسی است که هرچه بگوید شما می‌خرید. وارن بافت

تصور کنید وارن بافت (Warren Buffett)، پنجمین فرد ثروتمند جهان، در توییتر خرید سهام شرکت سامسونگ (!!!) را توصیه ‌کند. فردای آن روز سهام سامسونگ را تماشا کنید. من که حاضرم ماشینم را بفروشم.

مثال وارن بافت را در ابعاد کوچکتر برای فروش محصول خودتان در نظر بگیرید. فرض کنید، فردی که مخاطب‌های زیادی دارد، محصول شما را به مخاطب‌هایش معرفی کند. دنبال‌کننده‌هایش مثل چشم خود به او اعتماد دارند و به سرعت به سمت محصول شما حمله می‌کنند.

اینفلوئنسر مارکتنیگ، یک استراتژی بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی است. اگر شما هم تصمیم دارید بازاریابی آنلاین انجام بدهید، حتما نگاهی به سرفصل‌های دوره فروش اینترنتی نوین بیندازید؛ مطمئنم حسابی برایتان مفید خواهدبود.

اینفلوئنسرها هم در دنیای اینترنت و هم در دنیای واقعی وجود دارند. اما در این مطلب در مورد افراد تأثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی صحبت می‌کنیم.

چطور اینفلوئنسر شویم؟

شاید با دیدن اینفلوئنسرها و درآمدهایشان، به سرتان زده که اینفلوئنسر شوید. چرا که نه؟ اما باید بگویم که به این آسانی‌ها هم نیست. در اینجا به‌طور خلاصه به شما می‌گویم که راهش چیست:

  • نیچ خود را مشخص کنید و ببینید که قرار است در چه زمینه‌ای فعالیت کنید.
  • پروفایل شبکه‌اجتماعی خود را بهینه کنید.
  • مخاطب‌های خود را بشناسید.
  • برای آن‌ها محتوای جذاب تولید کنید. (دوره تولید محتوای نوین در این زمینه حتماً کمک‌تان می‌کند)
  • در تولید محتوا تداوم داشته باشید. (همیشه در صحنه باشید)
  • با مخاطب‌هایتان تعامل داشته باشید.
  • بگذارید برندها بدانند که مشتاق به همکاری با آن‌ها هستید.

در آخر هم باید بگویم که کفش آهنی بپوشید! خیال نکنید قرار است یک شبه همه شما را بشناسند و دنبال کنند؛ یا اینکه دست رو دست بگذارید و با تبلیغ کردن، جیب کسب و کارها را بزنید! این شغل سختی‌هایش کم نیست. اصلاً به این فکر کردید که می‌خواهید چه جور اینفلوئنسری باشید؟

چند مدل اینفلوئنسر داریم؟

اینفلوئنسرها را می‌توان از چند روش مختلف تقسیم‌بندی کرد. مثلاً دسته‌بندی بر اساس تعداد فالوئر (دنبال‌کننده)، بر اساس نوع محتوا و بر اساس میزان تأثیرگذاری، از رایج‌ترین روش‌های دسته‌بندی اینفلوئنسرها هستند. البته روش دیگری هم هست که در آن باید اینفلوئنسرها را با توجه به نیچ مارکتی که در آن فعالیت می‌کنند، دسته‌بندی کنیم که در ادامه مقاله دربارۀ آن‌ها بیشتر می‌خوانیم.

انواع اینفلوئنسر

1. بر اساس تعداد فالوئر

  • مگا اینفلوئنسرها
  • ماکرو اینفلوئنسرها
  • مایکرو اینفلوئنسرها
  • نانو اینفلوئنسرها

    بررسی مگااینفلوئنسرها

    این دسته از اینفلوئنسرها معمولاً بیش از 1 میلیون فالوئر دارند. افرادی که در این دسته قرار می‌گیرند، یا سلبریتی‌هایی هستند (بازیگر، خواننده، ورزشکار، مجری و …) که عموماً شهرت خود را در دنیای آفلاین بدست آورده‌اند و یا افرادی هستند که به وسیلۀ فعالیت خود در دنیای آنلاین و فعالیت‌های اجتماعی مشهور شده‌اند.

    این افراد معمولاً با برندهای بزرگ و معروف کار می‌کنند و به ازای معرفی شما در یک پست مبلغ هنگفتی را دریافت می‌کنند. آن‌ها برای همکاری با برندها بسیار محتاطانه عمل می‌کنند و به هر کسی «بله» نمی‌گویند. برای ارتباط با آن‌ها باید با مدیر برنامۀشان تماس بگیرید و مراحل مختلف پروژه را با او پیش ببرید.

    بازاریابی تلفنی چیست و چگونه در آن موفق شویم؟حتما بخوانید: بازاریابی تلفنی چیست و چگونه در آن موفق شویم؟

    بررسی ماکرو اینفلوئنسرها

    اگر یک قدم که از مگا اینفلوئنسرها فاصله بگیریم با این دسته از افراد تأثیر‌گذار روبرو می‌شویم. ماکرواینفلوئنسرها حدوداً بین 100.000 تا 1 میلیون مخاطب دارند و دسترسی به آن‌ها بسیار آسان‌تر از دستۀ قبلی است.

    افرادی مثل سلبریتی‌های درجه-2 یا افراد متخصصی که تعداد فالوئرهایشان تا یک میلیون است، در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند. ماکرو اینفلوئنسرها هم محبوب‌اند و هم تعداشان از دستۀ قبلی بیشتر است؛ در نتیجه در کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ، بازدهی بالایی برای برندتان دارند.

    بپا ازت دزدی نشه!

    بعضی از افراد، به لطف خرید فالوئرهای تقلبی ممکن است در این دسته‌بندی قرار بگیرند. پس لطفاً علاوه بر تعداد فالوئر، میزان تعامل (Engagement Rate) پیج اینفلوئنسر را هم چک کنید. پیشنهاد می‌دهیم، هندوانه را به شرط چاقو بخرید! یعنی خودتان برای مدتی او را دنبال کنید و اگر مطمئن بودید با او همکاری کنید.

    فالوئر فیک

    بررسی میکرو اینفلوئنسرها

    میکرو اینفلوئنسرها کمی تخصصی‌تر کار می‌کنند و مخاطب‌های محدودتری هم دارند. تعداد دنبال کننده‌هایشان بین 1000 تا 100.000 است، اما ما یادگرفتیم برای اینفلوئنسر مارکتینگ باید فراتر از تعداد فالوئر برویم و به نحوۀ ارتباط و تعامل بین او و مخاطب‌هایش هم نگاه کنیم.

    تعداد محدود فالوئرهای این دسته به خاطر تخصصی بودن زمینۀ فعالیت‌شان است که اتفاقاً ارتباط خیلی نزدیکی هم با آن‌ها دارند و تحت هیچ شرایطی حاضر نیستند این ارتباط خدشه دار شود. بعضی از میکرواینفلوئنسرها ممکن است شما را به صورت رایگان هم معرفی کنند، اما بعضی دیگر هم در ازای مبلغ مشخصی این کار را می‌کنند. نکته اینجاست که اگر برند شما ربطی به مخاطب‌های آن‌ها نداشته باشد، صرف نظر از پولی که حاضرید بپردازید، برای شما تبلیغ نخواهندکرد.

    بررسی نانو اینفلوئنسرها

    میخواهم شما را با نسل جدید کشف شده از اینفلوئنسرها آشنا کنم. این دسته از افراد تقریباً بین 1000 تا 10.000 فالوئر دارند، اما بین همین تعداد کم، حرفشان به شدت برش دارد. این افراد برای معرفی شما مبلغ زیادی نمی‌گیرند، پس می‌توانید در عین حال با صدها نانو اینفلوئنسر کار کنید و مخاطب‌های بیشتری را مورد هدف قرار دهید.

2. بر اساس نوع محتوا

این روزها چرخ اینفلوئنسر مارکتینگ روی شبکه‌های اجتماعی و بیشتر روی میکرو اینفلوئنسرها می‌چرخد. البته از آنجایی که میزان علاقۀ افراد به محتوای ویدئویی بیشتر شده است، افرادی که در آپارات یا یوتیوب فعالیت می‌کنند هم مورد توجه قرار گرفته‌اند. در ادامه اینفلوئنسرها را بر اساس نوع محتوایی که تولید می‌کنند بررسی می‌کنیم.

  • بلاگرهای شبکه‌های اجتماعی
  • محتواسازهای ویدئویی (YouTubers)
  • پادکسترها
  • بلاگ نویس‌ها

    بررسی بلاگرهای شبکه‌های اجتماعی 

    این روز ها کمتر کسی پیدا می‌شود که در زمینه‌ای صاحب نظر باشد و نتوانیم رد پایی از او را در شبکه‌های اجتماعی پیدا کنیم. البته کسانی هم هستند که از شبکه‌های اجتماعی به عنوان پلتفرمی برای معرفی برند خود استفاده می‌کنند و تبدیل به میکرواینفلوئنسر می‌شوند. اکثراً هم در اینستاگرام احساس راحتی بیشتری می‌کنند.

    در جدول زیر، چند نمونه از بلاگرهای اینستاگرامی را معرفی کردیم تا با انواع زمینه‌های بلاگ در شبکه های اجتماعی نیز آشنا شوید:

    جدول اینفلوئنسرهای ایرانی

    در این لیست، زمینه‌های مختلف بلاگ و تعدادی از بلاگرها را باهم شناختیم، اما شما خودتان هم باید سرچ کنید تا اینفلوئنسر مورد نظرتان را پیدا کنید. در قسمت‌های بعدی روش‌‌های پیدا کردن اینفلوئنسر ها را به شما آموزش می‌دهم.

    محتواسازهای ویدئویی (YouTubers)

    مخاطب‌ها عاشق محتوای تصویری و به خصوص محتوای ویدئویی‌اند، در نتیجه این روزها ایفلوئنسرها بیشتر از قبل در وب‌سایت آپارات یا یوتیوب حضور دارند و آنجا فعالیت می‌کنند. برای مثال، «میا» در یوتیوب، بازی‌های ویدیوئی را بررسی می‌کند، گاهی هم ویدئوهای طنز تولید می‌کند.

در مقاله کسب درآمد از یوتیوب می‌توانید درآمد بالا از یوتیوب را یاد بگیرید.

  • پادکسترها

    پادکست نوعی محتوای پرتابل به حساب می‌آید. یعنی چی؟ یعنی هرکجا که باشیم به آن دسترسی داریم یا اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، مخاطب در هر حالتی که باشد، می‌تواند به پادکست گوش کند و صدای ما را بشنود. کانال‌های پادکست که مخاطب‌های مخصوص به خود را دارند؛ در حال حاضر، یکی از بهترین و مؤثرترین راه‌های اینفلوئنسر مارکتینگ هستند.

    برای مثال «چنل بی»، یکی از پرمخاطب‌ترین کانال‌های پادکست ایرانی محسوب می‌شود. دلیل جذابیت آن از نظر مخاطبان ارتباط نزدیکی ‌است که «علی بندری»، گوینده این مجموعه پادکست، با مخاطب‌هایش برقرار کرده است. جالب است بدانید که، کمپانی معروف و قدیمی «بوتان» هم محصولات جدیدش را توسط این پادکست‌ پروموت کرد.

    بلاگ نویس‌ها

    این دسته از اینفلوئنسرها هرکدام وب‌سایت خود را دارند و در آنجا برای مخاطب‌های خود به صورت تخصصی می‌نویسند. برای همکاری با آن‌ها باید از روش‌های «پست مهمان» و «پست اسپانسری» استفاده کنید. این بلاگ‌نویس‌ها از فضای مجازی برای پروموت کردن خود استفاده می‌کنند و فرصت خوبی برای اینفلوئنسر مارکتینگ هستند. اما این روزها دیگر افراد کمتر از قبل محتوای متنی می‌خوانند…اکثر بلاگ نویس‌ها هم سبک خود را عوض کرده‌اند و در فضای مجازی (محتوای تصویری) با مخاطب‌های خود در ارتباط هستند.

3. بر اساس میزان تاثیرگذاری

اگر بخواهیم، اینفلوئنسرها را بر اساس میزان اثرگذار بودن‌شان بررسی کنیم هم به تقسیم‌بندی زیر می‌رسیم:

  • سلبریتی‌ها
  • KOLها (رهبران یک حوزه کاری)

بررسی سلبریتی‌ها

می‌توان گفت که اولین نسل ایفلوئنسرها، سلبریتی‌ها و افراد معروف بودند. اما کم‌کم اهمیت خود را در اینفلوئنسرمارکتینگ از دست دادند. برندها بر این باور هستند، که یک سلبریتی، زمانی در پروموت یک محصول موفق می‌شود که برند خودش را تبلیغ کند؛ اما می‌بینیم که کمپانی‌های بزرگ همچنان به همکاری با آنها ادامه می‌دهند و راضی‌اند. بحثی که اینجا وجود دارد این است که با وجود تعداد زیاد مخاطب‌هایشان، میزان تعامل و تأثیری که روی آن‌ها دارند چندان زیاد نیست.

برای مثال بازیگر ایرانی، بهرام رادان، سال‌ها سفیر برند نوین چرم است و در اکثر کمپین‌ها و تبلیغات این برند حضور دارد.

به دنبال افزایش فروش چندبرابری هستید؟

ما به شما کمک می‌کنیم با تبلیغات گوگل و کمترین هزینه در رتبه‌های اول گوگل قرار بگیرید.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.

تبلیغات گوگل ادز

021-41897070داخلی 2

بررسی KOLها

KOL که در واقع مخفف کلمۀ Key Opinion Leader است، به کسانی گفته می‌شود که به نوعی رهبران حوزۀ کاری خود محسوب می‌شوند. این‌ها افرادی هستند که مخاطب‌ها بی چون و چرا حرف‌هایشان را قبول دارند و میزان تأثیر‌گذاری‌شان به شبکه‌های اجتماعی محدود نمی‌شود. درست مانند مثال وارن بافت و سهامی که معرفی کرده بود! (ابتدای مقاله)

در این قسمت، انواع اینفوئنسر را به خوبی شناختیم و یاد گرفتیم که هر کدام در یک زمینۀ خاص و در شبکه‌های اجتماعی مختلفی حضور دارد.

همۀ این ها را گفتیم تا بفهمیم چطور باید از این افراد تأثیر گذار در اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کنیم. در ادامۀ مقاله باهم بررسی می‌کنیم که اینفلوئنسر مارکتینگ چی هست و چطور باید انجامش دهیم.

بازاریابی سبز چیست و چگونه در آن موفق شویم؟حتما بخوانید: بازاریابی سبز چیست و چگونه در آن موفق شویم؟

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

احتمالاً حالا دیگر می‌توانید حدس بزنید که اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟
«وقتی برای بالا بردن میزان آگاهی برند، ایجاد ترافیک و رساندن پیام برندتان به مخاطب، از افراد تأثیر گذار استفاده کنید، اینفلوئنسر مارکتینگ انجام داده‌اید.»

اینفلوئنسر مارکتینگ فرض کنید که یک فروشگاه آنلاین لوازم آرایشی و بهداشتی دارید. برای تبلیغ فروشگاهتان به صدف بیوتی مراجعه می‌کنید و از او می‌خواهید که در یکی از استوری‌ها یا ویدئوهایش فروشگاه یا محصولات شما را تبلیغ کند.

به این کار بازاریابی از طریق افراد تأثیرگذار یا اینفلوئنسر مارکتینگ می‌گویند و وقتی نام برندتان توسط اینفلوئنسری گفته می‌شود که مدت‌هاست در این زمینه صحبت می‌کند و مورد اعتماد مردم است، افراد هم برند شما را قبول می‌کنند و هروقت قصد خرید داشته باشد، به سراغ شما می‌آید. اینفلوئنسرهای زیادی این روزها در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند که اگر به درستی آن‌ها را انتخاب کنید، می‌توانید صدای خود را مستقیماً به گوش بازار هدف‌تان برسانید. می‌پرسید اما چطور؟ 

تبلیغات اینفلوئنسری به کمک آژانس‌ها

در قسمت بعدی کامل توضیح دادم که اینفلوئنسر مارکتینگ چطور انجام میشود. اما از آنجایی که می‌دانم سرتان خیلی شلوغ است و شاید وقت نکنید خودتان همۀ این کارها را انجام دهید…به شما پیشنهاد میدهم از آژانس‌های تبلیغاتی مثل دیدوگرام، دیما و … کمک بگیرید. آن‌ها حسابی تو این زمینه با تجربه‌اند و قطعاً انتخاب‌های هوشمندانه‌تری دارند. علاوه بر آن، صفر تا صد کمپین را برای ‌تان اجرا می‌کننند. اما اگر فکر می‌کنید خودتان از پس این کار برمی‌آیید، در ادامۀ مقاله قدم به قدم برایتان توضیح داده‌ایم که باید چکار کنید.

چگونه اینفلوئنسر مارکتینگ انجام دهیم؟

اینفلوئنسرها زبان مخاطب را بلد هستند و این یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های اینفلوئنسر مارکتینگ است که کار شما را بسیار آسان می‌کند. آن‌ها با هزاران نفر در ارتباط‌اند که هرکدام می‌توانند مشتری بالقوه شما باشند. اما چطور باید ایفلوئنسر مارکتینگ انحام دهیم؟ در ادامه قدم به قدم به شما توضیح دادیم.

1. اول باید اینفلوئنسر را پیدا کنیم

پیدا کردن اینفلوئنسرها شاید در نگاه اول کار سختی باشد، برای همین اینجا آسان‌ترین راه‌ها را برای شما آوردیم که به سرعت بتوانید بهترین اینفلوئنسر را انتخاب کنید و برند خودتان را پروموت کنید.

گوگل عزیز

با گوگل دوست باشید!  قطعاً اینفلوئنسرهایی هستند که در زمینه کاری شما فعالیت می‌کنند و مخاطب‌های شما را به خوبی می‌شناسند. شما با یک سرچ ساده در گوگل می‌توانید پیدایشان کنید. معمولاً وب‌سایت‌هایی هستند که لیست تعداد زیادی از اینفلوئنسرها را در دسته بندی‌‌های مشخص در اختیار شما قرار داده‌‌اند.

خود شبکه‌‌های اجتماعی

برای پیدا کردن اینفلوئنسر مورد نظرتان می‌توانید از خود شبکه‌‌های اجتماعی هم کمک بگیرید. اینفلوئنسرها معمولاً اطلاعات کاملی از خودشان را در پروفایل خود به اشتراک گذاشته‌اند که شناخت آن‌‌‌‌ها را برای ما آسان‌تر می‌کند.

برای پیدا کردن این افراد باید،کلمات و عبارات کلیدی، هشتگها و افرادی که در پست‌های مرتبط با کسب و کار شما تگ شده‌اند را سرچ کنید. مطمئناً به نتایج خوبی می‌رسید؛ اما فراموش نکنید که قبل از هر چیز باید حسابی در صفحۀ آن‌ها بگردید. نرخ تعامل (Engagement Rate)، کامنت‌‌ها، کمپین‌های قبلی (با رقیب‌‌های شما) و حتی نحوۀ برقراری ارتباط با مخاطب‌ها را بررسی کنید.

آشنا بازی

حتما با دوستان یا همکاران خود مشورت کنید. از آن‌‌ها بپرسید که اخیراً چه اینفلوئنسرهایی را در شبکه‌‌‌های اجتماعی دنبال کرده‌اند که می‌توانند در پروموت کردن برندتان به شما کمک کنند.

بعد از پیدا کردن اینفلوئنسر، باید سراغ قدم بعدی برویم.

2. هدف تعیین کنید

اهدافی که برای اینفلوئنسر مارکتینگ انتخاب می‌کنید، می‌تواند از موارد زیر باشد:

  • آگاهی از برند: مردم برند شما را بشناسند
  •  تعداد فالوورهایتان افزایش پیدا کند
  • محصول و خدمات بفروشید
  • یک محصول جدید معرفی کنید
  • و …

حالا با توجه به هدفتان باید یکی از انواع تبلیغ‌های اینفلوئنسری‌ای که در قسمت ششم این مقاله (استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ خود را انتخاب کنید) به شما یاد داده‌ایم را انتخاب کنید. مثلاً اگر فقط بخواهید مردم شما را بشناسند، حضور داشتن در محتوای اینفلوئنسرها بهترین راه است؛ اما برای فروش، بهتر است از روش کد تخفیف استفاده کنید و برای افزایش فالورر پیشنهاد دیدن پیج شما بهترین راه خواهد بود.

3. مخاطب‌های کمپین‌ات را بشناس

شما می‌دانید که مخاطبان محصولات شما دقیقاً چه کسانی هستند؛ پس اینفلوئنسری را انتخاب کنید که با جامعۀ هدف‌تان در ارتباط است. در این مرحله بهترین کار آن است که با کمک تیم مارکتینگ خود مشخصات مخاطب‌‌ را به طور کامل بررسی کنید و او را بهتر بشناسید تا هم اینفلوئنسر بهتری را انتخاب کنید و هم محتوایی تولید کنید که او بیشتر خوشش بیاید.

4. تعیین هزینه‌های کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ

خداروشکر اینفلوئنسرها اصلاً اهل پول و مادیات نیستند!!! اما اگر یک درصد با اینفلوئنسری مواجه شدید که پول خون پدر بزرگوارش را از شما خواست، بدانید که باید بر اساس اصول زیر قیمت‌گذاری کنید:

  • اولین عامل تعداد فالوئرهای اینفلوئنسر است، اما باز هم تأکید می‌کنیم که فقط به آن عدد بالای پیج بسنده نکنید.
  • محتوای تبلیغی که اینفلوئنسر شما ارائه می‌دهد از طرف خودش تهیه می‌شود یا شما آن را تولید می‌کنید؟
  • ضبط ویدئوی تبلیغی به عهدۀ اینفلوئنسر است یا شما؟
  • نرخ تعامل مخاطبان با اینفلوئنسر شما چقدر است؟

اینفلوئنسر مارکتینگ

بعد از اینکه این موارد را بررسی کردید، می‌توانید تصمیم بهتری در مورد هزینۀ کمپین اینفلوئنسری خود بگیرید. البته به این نکته هم توجه داشته باشید که دستمزد هر اینفلوئنسر با دیگری متفاوت است. یعنی اگر با یک سلبریتی کمپین اجرا کنید، به مراتب هزینۀ بیشتری نسبت به میکرو اینفلوئنسر پرداخت خواهیدکرد؛ اما فراموش نکنید که این هرینه را بابت اعتبار آن شخص می‌پردازید نه تعداد فالوئرهایش.

بازاریابی ربایشی: روش مارکتینگی که به خواب هم نمی‌دیدید!حتما بخوانید: بازاریابی ربایشی: روش مارکتینگی که به خواب هم نمی‌دیدید!

5. اینفلوئنسر مناسب خود را انتخاب کنید و کارش را بازبینی کنید

بعد از تعیین نوع اینفلوئنسر، نوبت به انتخاب یک فرد خاص می‌رسد. قبل‌تر دربارۀ راه‌های پیدا کردن اینفلوئنسرها صحبت کردیم. در این بخش نکاتی را بررسی می‌کنیم که پس از انتخاب فرد موردنظرتان حتما باید در نظر داشته‌باشید.

سوال‌های زیر را از خود (و از اینفلوئنسر!) بپرسید:

  • آیا این فرد و سبک زندگی او با تصویر برند من مطابقت دارد؟
  • آیا تا به حال با رقیب‌‌های من همکاری داشته است؟
  • مخاطب‌‌های فعلی او چه کسانی هستند؟
  • آیا مخاطب هدف من در پلتفرمی که او فعالیت می‌کند (مثلاً اینستاگرام) حضور دارد؟
  • آیا مبلغ درخواستی او با بودجه من همخوانی دارد؟
  • آیا محصولات من را قبلاً استفاده کرده است؟
  • اصلاً آیا من از شخصیت او خوشم می‌آید؟
  • چه توقعاتی از من دارد؟

بعد آن‌که به سوالات بالا جواب دادید، مطمئنم نسبت به این همکاری دید بسیار خوبی پیدا خواهید کرد و با خیال راحت به سراغ مراحل بعدی می‌روید.

رپورتاژ آگهی یک روش عالی برای بازاریابی است.

با درج رپورتاژ خبری، نه تنها محصول شما معرفی می‌شود، بلکه رتبه های گوگل شما هم افزایش پیدا می‌کند.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.

رپورتاژ خبری

021-41897070داخلی 2

6. استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ خود را انتخاب کنید

قبل از اینکه در مورد تدوین استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ صحبت کنیم، باید انواع کمپین‌های آن را بشناسید. کمپین‌ها همان روش‌هایی هستند که می‌توانید از آن طریق با افراد تأثیرگذار همکاری کنید و نتیجۀ خوبی بگیرید. به روش‌های زیر می‌توانید کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ خود را راه بیاندازید:

  • کد تخفیف و همکاری در فروش:

اگه می‌خواید بهترین ساعت‌ها با مدلای جدید رو ببینید «لینک رو بکشید بالا!»

این جمله برایتان آشناست نه؟ در مدل همکاری در فروش، به اینفلوئنسر یک لینک داده می‌شود تا از طریق آن یک محصول را به فروش برساند. اما در مدل کد تخفیف یک کد مخصوص به اینفلوئنسر داده می‌شود تا فالوئرهایش را با آن کد تخفیف، تشویق به خرید کنند.

شما باید به مخاطبین خود انگیزه‌ای برای تهیۀ محصول خود بدهید و این انگیزه می‌تواند یک کد تخفیف به نام اینفلوئنسری باشد که به آن اعتماد دارند.

برای این‌کار باید از روش‌های خلاقانه‌ای استفاده کنید تا واقعاً انگیزۀ خوبی برای خرید محصول‌تان در افراد به‌وجود آورید. اینفلوئنسری که قصد همکاری با او دارید در این مرحله می‌تواند به شما کمک کند.

آنباکسینگ در اینفلوئنسر مارکتینگ

  • اجرای مسابقات و اهدای جوایز:

با در نظر گرفتن این‌ که چقدر بودجه دارید، می‌توانید مقداری از محصولات خود را به اینفلوئنسرها بدهید تا با انجام مسابقات مختلف آن را به فالوئرهایشان اهدا کنند. این مسابقه‌ها با داوری اینفلوئنسرها انجام می‌شوند.

خیلی از اینفلوئنسرها آنباکسینگ یا همان جعبه‌گشایی انجام می‌دهند که اتفاقاً طرفداران بسیار زیادی دارد. می‌توانید محصولات خود را به خودِ اینفلوئنسرها مستقیماً هدیه دهید تا جلوی دوربین جعبه‌گشایی کنند.

البته به‌ یاد داشته باشید که برخی اینفلوئنسرها در ازای دریافت مبلغ معینی، جلوی دوربین‌شان هدیۀ شما را باز می‌کنند.

  • ادغام با بازاریابی محتوا:

اگر فردی پیدا کردید که در زمینۀ کاری شما، محتوای آموزشی تولید می‌کند، می‌توانید از او بخواهید که در آموزش‌هایش از محصولات شما نام ببرد یا استفاده کند.

مثلاً فرض کنید که شما صاحب یک فروشگاه آنلاین لباس مردانه هستید و یک اینفلوئنسر معروف در زمینۀ استایل مردانه محتوا تولید می‌کند. می‌توانید از او بخواهید که از محصولات فروشگاه شما برای نشان دادن تیپ‌های فصلی لباس مردانه و غیره استفاده کند.

تمام آنچه باید در رابطه با بازاریابی ویروسی بدانید!حتما بخوانید: تمام آنچه باید در رابطه با بازاریابی ویروسی بدانید!

7. نتایج کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ خود را بررسی کنید

در آخر هم باید نتایج همکاری‌ای که با اینفلوئنسر داشته‌اید را بررسی کنید تا از میزان موفقیت آن مطمئن شوید. در این مرحله می‌توانید به اهداف SMART کسب و کار خود برگردید و ببینید که آیا به آن اهداف رسیده‌اید یا نه!

هنگام بررسی نتایج کمپین، حتماً میزان افزایش تعداد فالوئرها، میزان تعامل و سودی که از آن تبلیغ داشته‌اید را چک کنید. همچنین اگر ایفلوئنسر، مخاطب‌ها را به وب‌سایت شما فرستاده است؛ افزایش نرخ کلیک، نرخ بازدید و نرخ تبدیل هم می‌تواند دید خوبی از نتیجۀ کمپین به شما بدهد. حتی می‌توانبد از طریق لینک UTM متوجه شوید که مخاطب از چه کانالی وارد سایت شما شده است.

حالا که با اینفلوئنسر مارکتینگ آشنا شدیم…

حالا که با اینفلوئنسر مارکتینگ آشنا شدیم، راه و روش‌های مختلف‌اش را یاد گرفتیم و پله‌پله باهمدیگر استراتژی‌های اینفلوئنسر مارکتینگ را انتخاب کردیم…بهتر است کم‌کم یه برنامه درست حسابی بنویسید تا کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ تان را استارت بزنید!

در آخر هم می‌خواهم از شما تشکر کنم که تا پایان مقاله با ما همراه بودید. حتماً از تجربه‌هایتان در زمینه ایفلوئنسر مارکتینگ برای ما بنویسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا